Dansk OL-pavillon i Rio var en succes

Den danske pavillon ”Heart of Denmark” dannede, under OL i Rio de Janeiro 2016, ramme om et stort kultur-, erhvervs- og turismefremstød for Danmark. En evaluering fra VisitDenmark viser nu, at fremstødet har været en stor succes.
Pressemeddelelse
28. oktober 2016

113,9 mio. kroner. Det er værdien af den internationale medieomtale genereret af ”Heart of Denmark”-fremstødet, og det tal er mere end dobbelt så højt, som forventet. Dertil kommer værdien af de styrkede internationale relationer mellem virksomheder, beslutningstagere og forbrugere, og den forventede fremtidige danske turismeomsætning, som kan tilskrives den danske pavillon i Rio og den afledte medieomtale.

Knap ni ud af ti af pavillonens 190.000 besøgende fandt det efterfølgende sandsynligt, at de ville rejse til Danmark på ferie i nærmeste fremtid. Og tre ud af fire besøgende følte, at pavillonen havde givet dem et bedre kendskab til danske produkter og løsninger.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen:

”Vi kan med alt tydelighed se, at det her fremstød var en rigtig god investering for alle involverede parter. Den danske pavillon havde en helt unik placering, som tiltrak mange besøgende, og alle de involverende og engagerende tiltag i pavillonen støttede flot op om fortællingen om Danmark og de værdier og kompetencer, vi står for. Internationale fremstød, som det her, er med til at sætte Danmark på verdenskortet, og det er min klare intention, at vi fremadrettet skal dyrke den slags tiltag i langt højere grad, end vi har gjort førhen.”

Som det eneste land i verden havde Danmark fået tilladelse til at placere en pavillon på den berømte Ipanema-strand. Både kongelige, sportsfolk, ministre, kendisser, organisationer, journalister og andre nysgerrige sjæle fra hele verden lagde vejen forbi den 300 m2 danske pavillon, som var designet af Henning Larsen Architects.

Adm. direktør i VisitDenmark Jan Olsen:

”Målet var at skabe en anderledes og innovativ markedsføringsplatform, som kunne afspejle vores danske kultur, vores design og vores verdensberømte bæredygtige løsninger – både i selve pavillonens design og i alle de udstillinger, events og aktiviteter, som fandt sted i pavillonen. Det lykkedes i høj grad, hvilket ikke mindst skyldes den engagerede indsats, som de mange involverede projekt-partnere har lagt for dagen fra start til slut.”

Sammen med Erhvervs- og Vækstministeret stod VisitDenmark i spidsen for projektet, der blev udviklet i samarbejde med blandt andet Industriens Fond, Nordea-fonden, Realdania og Grundfos.

Erhvervs- og vækstministeren og VisitDenmark er allerede nu i gang med at undersøge mulighederne for et lignende fremstød til OL i Tokyo i 2020.

Se hele evalueringen og læs mere om resultaterne for Danmarksfremstødet

Læs mere om de konkrete aktiviteter og events ifbm. fremstødet på de officielle Heart of Denmark sites

http://www.visitdenmark.dk/da/danmark-ipanema-2016

http://www.visitdenmark.com/denmark/ipanema-2016

Pressekontakt: Sara Ringgaard Price, srp@evm.dk, 91 39 94 07.

 

 

Tema
Hvad betyder regeringens vækstplan for hele Danmark

Modernisering af planloven med mere frihed til kommunerne, billigere færgebilletter, fleksibel landsbyplanlægning, udvikling af turismen, bedre rammer for fødevare- og landbrugssektoren, statslige arbejdspladser i hele landet og udrulning af bredbånd til landdistrikterne. Det er blot nogle af de initiativer, der vil skabe vækst og udvikling i hele Danmark.